Oorzaak lege accu en ontladingsvoltages
Wat zijn de oorzaken van een lege accu?
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden.
De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing.
Een accu slijt sneller / of raakt defect door onder andere:
- Te diepe ontlading
Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Anders zal de kwallteit sterk achteruit gaan wat in bijna alle gevallen leidt tot een defecte accu.
De oorzaak zou kunnen zijn dat u uw lichten heeft laten branden of er een lekspanning in het elektrisch circuit bevind.
Lekspanning mag niet meer zijn dan 0,03 A, alles daarboven beïnvloed de levensduur van de accu.
Is een accu stuk binnen de normale levernsduur dan is het dus belangrijk dat u het voertuig op lekspanning laat controleren.
Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu.
De oorzaak kan ook zijn dat u veel kleine stukjes rijdt (de zogenaamde boodschappenauto).
Het starten van een voertuig kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden.
- Lange inactiviteit
Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit.
Elke accu verliest na verloop van tijd zijn lading, afhankelijk van het type accu gaat dit snel of langzaam.
De accu raakt dan uiteindelijk te diep ontladen (zie bovenstaande).
De oorzaak bij motorrijders, caravans, campers en boten is vaak de winterstop waarbij de accu te leeg raakt.
Het is dus erg van belang dat u gebruik maakt van een goede acculader / accudruppellader ( zie laadadvies hierboven).
- Een te hoge of te lage laadspanning
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur.
Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan.
Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
In dit geval kan de oorzaak liggen in de spanningsregelaar of dynamo van het voertuig.
Is een accu stuk binnen de normale levensduur dan is het dus belangrijk dat u deze laat controleren.
Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu.
- Zeer lage of hoge temperatuur
De temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu.
Is de temperatuur tien graden hoger dan kan dit de levensduur tot 20% verkorten.
Daarbij moet wel gezegd worden dat de hogere temperatuur juist wel een positief effect heeft op de capaciteit.
De accu gaat dus bij een hogere temperatuur beter presteren maar minder lang mee.
En andersom is ook waar, dit is dan ook de reden dat een auto niet wil starten op de koude winterdag.
De minimum en maximum temperatuur voor het functioneren van een accu is -18 °C tot 50 °C.
Ontladingsvoltages
Het allerbelangrijkste van een accu is onderhoud, zorg ten aller tijde voor een goede accu / druppel lader.
Een voorbeeld:
U heeft een Semi Tractie accu, deze is in rust ongeveer 12,7 Volt.
Deze accu mag u 50% ontladen, dus als de spanning van 12,15 Volt is bereikt dan moet u de accu gaan laden.
Gaat u deze accu verder gebruiken tot b.v. 11,75 Volt dan gaat u de accu te diep ontladen, dat betekend dat de levensduur van deze accu word beïnvloed.
Ladingstoestand:
Deze ontladingsvoltages gelden voor bijna alle lood-zuur accu's.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden.
Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Aan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleent.
Voor specifieke voltages van uw accu kunt u de handleiding van de accu nakijken of contact opnemen met de fabrikant van de accu.